Primul pas pentru imbunatatirea traficului

Am fost placut surprins atunci cand am constatat ca autoritatile au avut o reactie pozitiva la demersul meu legat de semnalizarea rutiera deficitara din Bucuresti. Avand acum confirmarea ca lucrurile pot fi schimbate daca actionam corespunzator, propun astazi o noua tema referitoare la imbunatatirea conditiilor din trafic.

In cele ce urmeaza doresc sa arat cum nerespectarea unor reguli simple si destul de clare (cum sunt cele pentru oprire, stationare si parcare) poate afecta in mod considerabil siguranta pietonilor si circulatia autovehiculelor. Pentru exemplificare am ales intersectia Calea Mosilor cu Bd. Dacia, desi abaterile constatate pot fi intalnite in multe alte zone.


Vizualizare hartă mărită

Privind dinspre Calea Mosilor catre Bd. Dacia
IMG_20130328_133908

In imagine se poate observa cum locurile rezervate pentru TAXI sunt ocupate de alte autovehicule. De asemenea, anumiti participanti la trafic au ales sa opreasca in mijlocul bulevardului in spatiul indicat prin sageata rosie. Acea zona este destinata celor care vin dinspre Calea Mosilor si doresc sa intoarca sau celor care vin dinspre Bd. Dacia si doresc sa patrunda pe Str. Mihai Eminescu.

Privind dinspre Bd. Dacia catre Calea Mosilor
IMG_20130328_134204

Pe prima banda a sensului de mers catre Calea Mosilor, in vecinatatea statiei RATB, se afla 7 taxiuri. 6 dintre acestea puteau fi parcate in spatiul rezervat de peste drum daca acesta nu ar fi fost deja ocupat de alte autovehicule. Astfel, desi semnalul intermitent de culoare verde destinat celor care doresc sa vireze la dreapta este prezent, nu multi sunt cei care se pot bucura de avantajul oferit, celelalte benzi fiind deseori utilizate de catre soferii care circula inspre alte directii si trebuie sa astepte schimbarea culorii semaforului pentru a isi continua deplasarea. Totodata, se poate observa cum autovehiculele oprite in mijlocul drumului afecteaza vizibilitatea asupra trecerii pentru pietoni si ingreuneaza intoarcerea si virajul la stanga.

Privind dinspre Bd. Dacia catre statia RATB Calea Mosilor
IMG_20130328_134230

Probabil datorita autoturismului oprit pe prima banda (indicat prin sageata albastra) si a taxiurilor mentionate anterior (indicate prin sageata galbena), soferul autobuzului alege sa utilizeze cea de-a doua banda pe post de statie. Astfel, adaugand si autovehiculul oprit pe banda destinata virajului la stanga (indicat prin sageata rosie), din cele 4 benzi destinate circulatiei inspre Calea Mosilor ramane disponibila doar una singura.

Privind dinspre Str. Mihai Eminescu catre Calea Mosilor
IMG_20130328_134251

Aici este prezentata din sens opus zona de parcare din prima imagine. Pot fi observate cu usurinta autovehiculele care nu sunt parcate conform indicatorului (paralel cu bordura). Adaugandu-le pe cele oprite in spatele acestora, se ajunge din nou la o reducere a spatiului destinat circulatiei, de obicei putandu-se inainta inspre Str. Mihai Eminescu doar pe o singura banda. De asemenea, datorita autovehiculelor oprite in afara zonei permise, vizibilitatea asupra trecerii pentru pietoni este sever afectata. La ore de varf, anumiti participanti la trafic aleg sa opreasca chiar pe marcajul acesteia, incomodand atat pietonii (care sunt pusi intr-un mare pericol), cat si soferii.

Conform Art. 142 din Hotararea Guvernului nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice oprirea voluntara a vehiculelor este interzisa:
- in zona de actiune a indicatorului „Oprirea interzisa”;
- pe trecerile pentru pietoni ori la mai putin de 25 m inainte si dupa acestea;
- in intersectii, inclusiv cele cu circulatie in sens giratoriu, precum si in zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar in lipsa acestora, la o distanta mai mica de 25 m de coltul intersectiei;
- in statiile mijloacelor de transport public de persoane, precum si la mai putin de 25 m inainte si dupa acestea.

Desigur, oprirea voluntara este interzisa si in alte cazuri, insa le-am mentionat aici doar pe cele care pot fi lejer observate in imaginile prezentate anterior. Probabil ca va fi invocata lipsa locurilor de parcare, insa atunci cand stradutele din spatele blocurilor nu sunt complet ocupate, iar situatia celor parcati in mijlocul drumului se repeta si in weekend, cred ca problema pleaca din alta parte.

Din pacate, multi contravenienti nu isi schimba comportamentul nici atunci cand sunt fotografiati sau filmati. Astfel, lansez un apel catre Brigada Rutiera Bucuresti si catre Politia Locala pentru a aplica legea in special in cazurile care duc la ingreunarea circulatiei sau la aparitia unor situatii de risc pentru ceilalti participanti la trafic.

Inteleg faptul ca nu pot fi ridicate toate autovehiculele oprite necorespunzator, insa nici nu este necesar acest lucru. Cred ca aplicarea riguroasa a prevederilor legale poate oferi o solutie. Prin acumularea punctelor de penalizare, cei care incalca in mod regulat Codul Rutier risca sa ramana fara permis de conducere. Astfel, in cazul in care nu isi ajusteaza comportamentul, prezenta lor in trafic va putea fi restrictionata atunci cand plafonul de puncte este intrunit.



Conecteaza-te pe Facebook sau urmareste-ma pe Twitter!


2 păreri la “Primul pas pentru imbunatatirea traficului

  1. Claudiu Prioroc

    Victor, este un mare deficit de locuri de parcare in Bucuresti. Astfel blocarea benzilor de circulatie datorita masinilor oprite/stationate neregulamentar (in general este vorba de prima banda, dar am vazut si cazuri in care sunt ocupate 2 benzi de circulatie, in special noaptea in fata cluburilor, vezi Belaggio (dar aici e vorba de nesimtire nu de constrangere)), este doar o consecinta a acestui fapt.

    Răspunde

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>