Pana unde s-a ajuns

Cand eram copil am surprins un eveniment care la vremea aceea se petrecea destul de rar. Ma plimbam prin centrul Bucurestiului si am vazut o masina care stationa in dreptul indicatorului oprirea interzisa. Luminile de avarie erau in functiune, iar soferul, partial acoperit de capota ridicata, parea ca face niste reglaje ale motorului. Vazandu-l, un bun samaritean, probabil si el mandru posesor al autoturismului national, s-a indreptat catre acesta si s-a oferit sa il ajute. Soferul a iesit de sub capota, i-a explicat ca asteapta pe cineva si ca nu doreste sa primeasca amenda, asa ca a simulat o avarie. Si-a cerut scuze, i-a multumit pentru intentie, s-a urcat rusinat in masina si a demarat. Dupa ce a trecut de prima intersectie a parcat regulamentar si a revenit pe jos la locul de intalnire. Probabil ca nu avea cum sa-i comunice noua destinatie persoanei pe care o astepta, telefonia mobila nefiind disponibila in acel moment in Romania.

Mi se pare interesant modul in care a reactionat soferul dupa ce a recunoscut ca avaria nu este reala. Care sa fi fost motivatia lui? Oare s-a gandit ca cel care i-a sarit in ajutor va ezita sa faca astfel de gesturi pe viitor? Oare s-a jenat atunci cand a realizat ca este singurul de acolo care procedeaza asa? Cert este ca a mutat masina. Chiar daca abordarea sa nu era legala, banuiesc ca avea ceva respect pentru autoritati din moment ce si-a pregatit acel scenariu pentru a evita o posibila sanctiune. Poate ca suna ciudat aceasta ultima idee, insa mi se pare ca cei care incalca astazi in mod intentionat regulamentul rutier nici macar nu mai incearca sa isi caute o scuza buna (a nu se intelege ca gasirea acesteia ar indrepta lucrurile :) ).

Din pacate, situatia s-a agravat. Usor, usor din ce in ce mai multi soferi au ajuns sa stationeze in dreptul indicatorului oprirea interzisa. Apoi, statiile RATB si zonele de preselectie au devenit adevarate parcari cu timp limitat. N-a durat mult pana cand trecerile pentru pietoni si spatiile din imediata vecinatate a acestora au inceput sa fie considerate parcari de resedinta. Cei mai “descurcareti” au ajuns sa isi “abandoneze” masinile chiar in mijlocul strazii. Imagini graitoare pot fi gasite aici si aici.

Multi se plang ca nu sunt destule locuri de parcare. Acest fapt poate fi constatat cu usurinta in anumite zone din Bucuresti. Totusi, eu cred ca este in primul rand o problema de atitudine. In ultima vreme, Centrul Vechi a devenit o destinatie extrem de populara in randul celor care vor sa se distreze. Aceasta zona este deservita de cel putin doua mari parcari cu plata – cea de la Piata Unirii si cea de la Piata Universitatii. Cu toate acestea, strazile din apropiere sunt deseori impanzite de masini stationate necorespunzator. Pe Splaiul Independentei prezenta autoritatilor este aproape mereu necesara pentru buna desfasurare a traficului rutier. Pentru anumiti soferi nu vor fi niciodata suficiente locuri de parcare. De ce? Pentru ca locul din fata usii de la intrare e locul lor. Celelalte sunt destinate celor care au timp de pierdut cu lucruri neimportante, cum ar fi parcatul.

Am primit recent cateva imagini care prezinta noile tendinte in arta parcarii. Sa speram ca acestea nu vor fi adoptate pe scara larga, asa cum s-a intamplat cu “obiceiurile” mentionate anterior. Sa vedem despre ce este vorba…

Imagini prelucrate – material original furnizat de catre un utilizator anonim
pusa_p1

pusa_p2

pusa_p3

Aceste situatii au fost surprinse in apropiere de Palatul Parlamentului. Oare ce parere au despre modul in care este tratat spatiul public turistii straini care viziteaza zona? Indicatorul aflat pe sol completeaza tabloul dezolant. Utilizatorul anonim care a trimis imaginile nu cunoaste imprejurarile in care acesta a ajuns in pozitia curenta. Din fericire, nu este blocata pista pentru biciclisti. Macar atat…

Este interesant cum tolerarea unei mici abateri a dus in timp la schimbari majore in comportamentul soferilor. Daca la inceput acestia erau retinuti in privinta incalcarii semnificatiei unui indicator rutier, acum destul de multi par sa isi scrie propriile reguli. Se pare ca in curand nici gardurile nu vor reusi sa ii mai opreasca in batalia pentru un loc de parcare.

pusa_p4

Trotuarul incepe sa fie cucerit de masini in destul de multe zone ale orasului. Astfel, pietonii ajung sa circule resemnati pe partea carosabila. Ar fi pacat ca distrugerea spatiilor verzi de catre cei care le folosesc pentru a parca sa devina cel putin la fel de raspandita.

Imagine prelucrata – material original furnizat de catre un utilizator anonim
pusa_p5

Iti plac noile tendinte? Vrei sa afli ce urmeaza daca si acestea vor fi tolerate? Daca nu, uite unde poti suna.



Conecteaza-te pe Facebook sau urmareste-ma pe Twitter!