In vizita la Serviciul de Ambulanta Bucuresti-Ilfov

Sambata trecuta, in jurul pranzului, am aflat ca in perioada 21 – 27 iulie 2013 Societatea de Salvare Bucuresti si Serviciul de Ambulanta Bucuresti-Ilfov organizeaza evenimentul Zilele Portilor Deschise. Desi mai erau doar cateva ore pana la final, nu puteam rata o astfel de ocazie, inca de mic fiind fascinat de serviciile de urgenta. Impreuna cu un prieten, am plecat inspre Sediul Central al S.A.B.IF., aflat pe Str. Mihai Eminescu la nr. 226.

Personalul ne-a intampinat cu drag, iar Anemona, ghidul nostru, ne-a condus catre cladirea dispeceratului.

Spatiile pentru odihna se afla la parter. Am urcat catre locul in care sunt preluate apelurile de urgenta. Pe unul dintre pereti este montat un monitor care ar trebui sa afiseze harta Bucurestiului si pozitia echipajelor din teren. Cazurile sunt repartizate de un medic care cunoaste foarte bine competentele fiecarui angajat. In functie de diferiti factori, cum ar fi localizarea si echipamentul disponibil, acesta alege echipa potrivita pentru fiecare situatie. Evenimentele sunt clasificate dupa cum urmeaza: gradul 0 (codul rosu) este specific urgentelor majore care ameninta viata, gradul 1 (codul galben) se refera la urgentele cu potential de amenintare a vietii, gradul 2 (codul verde) include problemele medicale non-acute si consultatiile la domiciliu, iar gradul 3 (codul negru) corespunde situatiilor in care este necesar doar transportul. Datorita tensiunii constante la care sunt supusi, dupa 4 ore de lucru membrii acestui departament beneficiaza de pauza. Tot in aceasta cladire se desfasoara si cursurile pentru BLS (Basic Life Support) si ALS (Advanced Life Support).

Pe pereti se afla diferite imagini care prezinta evolutia acestei institutii. Anemona ne-a vorbit atat despre personalitatile care au contribuit la acest proces, cat si despre progresele inregistrate in domeniul instrumentarului medical (de exemplu, scaderea masei dispozitivelor intrebuintate in cadrul deplasarilor). Societatea de Salvare Bucuresti, avand deviza “Totdeauna si tuturor, gata pentru ajutor” (utilizata si in prezent), a fost infiintata in anul 1906 la initiativa prof. dr. Nicolae Minovici. Romania a fost al treilea stat din Europa cu un asemenea serviciu. Cea dintai ambulanta a fost o trasura, iar in anul 1912 au fost introduse primele doua automobile. Acestea au fost aduse tocmai de la Paris. In anul 1924 Directiunea Generala a Postelor aproba gratuitatea apelurilor telefonice catre serviciul de salvare. Inca din trecut fusese recunoscut caracterul de extrema urgenta al interventiilor ambulantei. Astfel, prefectul A. Stoenescu transmitea catre Corpul de gardieni publici si Divizia Circulatiei rugamintea ca angajatii acestor institutii sa inlesneasca deplasarea ambulantelor in trafic. In anul 1931 prof. dr. Nicolae Minovici a teoretizat in premiera mondiala “impingerea actului medical calificat la locul accidentului”. In anul 1952 condicile de rezolvare a cazurilor au fost inlocuite de fisele de solicitare si graficele de activitate, iar in anul 1956 a fost introdus programul ordonat pe echipe si ture de lucru de 12 ore. Totodata, a intrat in serviciu prima ambulanta anti-soc, denumita “mireasa”. In anul 1966 a fost inaugurat sediul actual de la nr. 226 de pe Str. Mihai Eminescu. In anul 1981 a fost creata trusa medicala care si astazi se afla in uz, iar in anul 1993 au fost infiintate primele echipaje care lucreaza in regim de asteptare, timpul de raspuns in cazul unei urgente majore fiind redus de la 34 de minute la 4-5 minute. In anul 2009 renaste Societatea de Salvare Bucuresti, iar in anul 2010 se constituie Serviciul de Ambulanta Bucuresti-Ilfov prin fuzionarea si reorganizarea Serviciului de Ambulanta al Municipiului Bucuresti, Serviciului de Ambulanta al Judetului Ilfov si a Statiei Centrale de Transport Sanitar si Ambulanta Aeriana Bucuresti. Aici pot fi gasite mai multe informatii despre istoria acestei institutii.

Ulterior, Anemona ne-a condus in curte pentru a ne prezenta o ambulanta de tip B.

Este vorba despre un Volkswagen Transporter cu tractiune integrala si motor diesel.

Prima cifra este specifica locului in care este inregistrata autosanitara (de la 1 la 6 pentru fiecare sector din Bucuresti si 7 pentru alte zone), iar celelalte doua ajuta la identificarea acesteia.

Tura de lucru incepe fie de la ora 8, fie de la ora 20 si dureaza 12 ore. La preluarea ambulantei, echipajul trebuie sa verifice atat starea tehnica a acesteia (incluzand aici si aparatura medicala), cat si rezervele de consumabile. Pentru a castiga timp, personalul incepe pregatirea celor necesare inca din timpul deplasarii catre caz. In situatii de urgenta majora, din echipamentul ales la parasirea autosanitarei nu lipsesc rucsacul rosu, butelia de oxigen portabila si electrocardiograful cu defibrilator. In functie de natura cazului, poate fi inclus si aspiratorul de secretii portabil.


Rucsacul rosu este inscriptionat cu codul de identificare si numarul de inmatriculare aferente ambulantei. A se remarca maniera inteligenta in care a fost proiectat si amplasat suportul pentru depozitarea acestuia. Compartimentele rucsacului rosu contin medicamente, accesorii pentru aparatura din dotare, diverse consumabile si dispozitive specifice.


Accesorii pentru electrocardiograf, trusa pentru masurarea glicemiei si altele


Diferite substante


Dispozitive pentru intubatie


Dispozitive pentru ventilatie


Branule (diferite marimi, in functie de culoare), seringi si altele


Butelie de oxigen portabila


Electrocardiograful cu defibrilator poate transmite catre spital starea pacientului, fiind astfel posibila pregatirea pentru o eventuala interventie de urgenta chiar inainte de aducerea acestuia la unitatea de primire. Defibrilatorul poate fi detasat atunci cand nu este necesar.


Aspirator de secretii portabil

In autosanitara exista si un aspirator de secretii stationar si o butelie de oxigen mai mare.

In anumite situatii poate fi necesara utilizarea castii de protectie si a dispozitivelor de taiere.


Casca de protectie cu vizor


Foarfeca pentru situatii de urgenta poate fi utilizata pentru a taia diferite materiale (de exemplu, cele din care este confectionat echipamentul de protectie al motociclistilor) sau pentru a sparge geamurile.


Cutit pentru taiat centurile de siguranta combinat cu ciocan pentru spart geamurile

Dispozitivele pentru taiere sunt montate in zona usii culisante a ambulantei.

In functie de leziunile intalnite sunt disponibile diferite optiuni pentru imobilizare, bandajare si tratament.


Gulere cervicale


Kit pansamente


Kit pentru replantare

Oare ce se afla in geanta albastra de pe perete?

Inauntru se gasesc solutii pentru perfuzie.

In imediata vecinatate sunt instalate un umidificator si un debitmetru cu cupla rapida.

In partea din fata se afla mai multe spatii pentru depozitare.

Tot de aici se poate controla temperatura din compartimentul pacientului.

Dedesubt se afla un dispozitiv automat pentru injectie.

Targa principala dispune de un sistem de autoincarcare, iar brancarda este detasabila.

In apropierea acesteia se afla un scaun rabatabil.

In spate, pe una dintre usile ambulantei, se gaseste un scaun pliabil destinat transportului pacientului.

In cabina soferului sunt instalate echipamente pentru radiocomunicatie si telefonie GSM.


Deoarece nu toate vehiculele sunt dotate cu sisteme de navigatie, intuitia si experienta soferului sunt cruciale in cazul deplasarilor in regim de urgenta.

Aici pot fi gasite mai multe detalii despre autosanitarele de acest fel.

Ambulantele sunt igienizate de fiecare data cand acest lucru este necesar. In acest spatiu se efectueaza curatarea exterioara.

In vederea incarcarii echipamentului din interior, ambulantele aflate in garaj sunt conectate la o sursa de curent electric de 220 V.

Dotarea anterior mentionata ar fi fost inutila fara echipajele de exceptie care fac tot posibilul pentru ca viata sa triumfe in fata mortii. Astfel, ambulantele de tip C (pentru resuscitare si terapie intensiva) si B1 (pentru urgenta si resuscitare) dispun de un medic, de un asistent medical si de un ambulantier, cele de tip B2 (pentru urgenta si resuscitare fara medic) de un asistent medical si de un ambulantier, iar cele de tip A (pentru transport pacienti) de un ambulantier si eventual de un asistent medical. Ambulantele destinate consultului la domiciliu dispun de un medic si eventual de un ambulantier. Acestora li se poate alatura un voluntar. Indiferent de configuratia echipajului, toti membrii acestuia au cel putin cunostinte de BLS (Basic Life Support). Anemona a specificat ca acest curs este gratuit pentru cei care lucreaza ca voluntari timp de un an, minim 3 ture pe luna. Ea insasi este voluntar de aproape 2 ani. S-a inscris dupa ce a participat alaturi de 7401 persoane la cea mai mare lectie de prim ajutor organizata in Romania, la momentul respectiv inregistrandu-se un record mondial. Anemona se pregateste pentru o cariera in domeniul medical, activitatea din cadrul programului de voluntariat constituind un adevarat avantaj. Totusi, aproape oricui, indiferent de domeniul de activitate, i-ar putea fi benefica o astfel de experienta, fiind vorba despre un proces de dezvoltare personala la cel mai inalt nivel. Este nevoie de detasare si de o buna prioritizare. Alegerile trebuie sa fie optime, iar timpul de reactie foarte scurt. Problemele cotidiene ajung sa paleasca in comparatie cu situatiile pe muchie de cutit intalnite in timpul deplasarilor. Nu e de mirare ca se creeaza o legatura stransa intre membrii echipajului, acestia trebuind sa actioneze la unison.

Tot cu aceasta ocazie am aflat detalii despre un alt program interesant. Mai exact, fiecare dintre noi ar putea sa fie un erou. Reusita actului medical de urgenta depinde de o interventie cat mai rapida. De exemplu, in cazul unui stop cardio-respirator, pacientul poate sa moara sau sa ramana cu sechele daca nu primeste ajutor corespunzator in primele minute de la instalare. Pornind de la ideea reducerii timpului de raspuns, a fost creat un sistem care alerteaza prin mijloace electronice voluntarii aflati in apropierea locului public in care a fost raportata o urgenta (la cel mult 1000 m). Acestia pot acorda primul ajutor pana la sosirea ambulantei. Se doreste atragerea a 10000 de voluntari in 3 ani.

Nu puteam pleca fara a intreba despre problemele intalnite de echipaje in activitatea zilnica. Din pacate, o parte dintre acestea sunt cauzate chiar de catre oamenii pe care ambulanta i-ar putea salva candva. Deplasarea catre caz este destul de grea la ore de varf, din ce in ce mai multi participanti la trafic nereactionand asa cum ar trebui la semnalele de avertizare emise de autosanitara. Ce poate fi atat de important incat sa nu conteze viata unui om? In clipul de mai jos, descoperit aici, am putut vedea cum este tratata in Polonia o deplasare in regim de urgenta.

Aproape toti participantii la trafic s-au mobilizat pentru a elibera calea ambulantei, iar la final nimeni nu a incercat sa mearga in urma acesteia sau sa ocupe o alta pozitie in coloana de autovehicule. In ultima vreme rar mi-a fost dat sa vad o astfel de mobilizare in Bucuresti. Nu de putine ori mi s-a intamplat sa nu pot reveni in rand din cauza celor care au profitat de trecerea ambulantei. In afara localitatii, unde viteza de deplasare este mai mare, am vazut cazuri in care ambulanta era complet ignorata.

O alta problema cu care se confrunta serviciul de ambulanta este cea a apelurilor false. Unele dintre acestea par veridice, asa ca in urma convorbirii telefonice o autosanitara porneste catre un caz inexistent. La fata locului se incearca identificarea urgentei raportate, pierzandu-se astfel si mai mult timp. Tinand cont de faptul ca resursele sunt limitate si ca in functie de gradul de incarcare pot fi solicitate si echipaje din alte zone, perturbatiile de acest gen pot duce la moartea unei persoane.

Uneori se poate intampla ca diverse cunostinte ale pacientului sa doreasca sa il insoteasca pe acesta in timpul deplasarii catre spital. Totusi, asa cum reiese din notificarea afisata in ambulanta, acest lucru nu este permis decat in anumite conditii.

Turul nostru s-a incheiat la aproximativ 2 ore de la sosire. I-am multumit Anemonei pentru informatiile interesante pe care ni le-a oferit si, inainte de a iesi, am aruncat o ultima privire cladirii dispeceratului si autosanitarelor parcate.

La plecare m-a cuprins un profund sentiment de admiratie pentru acesti adevarati eroi care sunt mereu la datorie, gata pentru a oferi tuturor o noua sansa la viata.

Vrei sa vezi si alte articole din categoria Evenimente?



Conecteaza-te pe Facebook sau urmareste-ma pe Twitter!


4 păreri la “In vizita la Serviciul de Ambulanta Bucuresti-Ilfov

    1. Victor Adir Autor articol

      Ne-ar fi lasat, dar am ajuns destul de tarziu si multe autosanitare erau deja pe teren. Poate mergem impreuna data viitoare.

      Răspunde
    1. Victor Adir Autor articol

      Sunt de acord. Chiar imi doream sa realizez un material pe aceasta tema, dar nu am aflat la timp despre eveniment. Saptamana trecuta a fost Ziua Pompierilor din Romania si am crezut ca voi reusi, insa din cauza situatiilor de urgenta s-a renuntat la o serie de activitati festive, asa ca astept urmatoarea ocazie.

      Răspunde

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>