Dragi biciclisti

Am fost intrebat recent daca as dori sa ma implic intr-un demers care are ca scop realizarea pe carosabil a pistelor pentru biciclete. Oricat de mult mi-ar fi placut ideea, nu cred ca suntem pregatiti pentru asa o schimbare. Probabil din acest motiv autoritatile nu au luat inca masuri in aceasta directie.

E normal sa ne dorim respect in trafic si conditii mai bune, insa comportamentul actual al unora dintre noi poate duce la accidente grave. Aproape zilnic vad biciclisti care incalca regulile de circulatie. De fiecare data ma intristez, realizand ca in acest mod nu facem decat sa ne indepartam de acel moment in care soferii si biciclistii vor coabita in armonie. Totusi, am putea schimba acest lucru oferind celorlalti participanti la trafic respectul pe care si noi il dorim.

Cred ca ar fi bine ca toti biciclistii sa cunoasca regulile de circulatie, iar apoi sa le respecte. Ieri seara ma aflam pe o strada cu sens unic. Masinile erau oprite la culoarea rosie a semaforului, iar din zare se apropia o lumina alba. Era o bicicleta. In urma acesteia, pe partea cealalta a drumului, venea un alt biciclist care nu avea far. Semaforul urma sa isi schimbe culoarea, iar eu ma intrebam pe unde ii vor ocoli masinile, cei doi biciclisti circuland pe ambele margini ale strazii si in sens invers celui instituit pe acel tronson. “Iluminatul” a traversat incet si cu gratie intersectia in care patrunsese neregulamentar, avand totodata castile pe urechi si privind drept in fata (dupa o scurta asigurare). Se facuse deja verde cand acesta a ales sa urmeze marcajul longitudinal din mijlocul drumului, trecand printre masinile care asteptasera la semafor pe prima si pe cea de-a doua banda. Colegul sau “invizibil” s-a mutat pe cealalta parte si si-a continuat relaxat deplasarea. In tot acest timp, pentru protejarea biciclistilor care circulau necorespunzator, cei mai multi dintre soferi au stat pe loc. Situatiile de acest gen nu fac decat sa scada respectul fata de biciclisti. Nu cred ca circulatia bicicletelor a fost interzisa intamplator in anumite zone. Imi doresc ca restrictiile sa nu se inmulteasca, insa acest lucru depinde in mod direct de comportamentul nostru in trafic.

Nu inteleg de ce unii biciclisti aleg sa circule in conditii de vizibilitate redusa fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent – reflectorizante. Cand le-ar fi util un astfel de echipament? De exemplu, se pot intoarce acasa la o ora mult mai tarzie decat cea planificata, afara deja inserandu-se. Chiar si ziua, pot intra intr-un tunel sau conditiile meteo pot duce la scaderea vizibilitatii. Oare cat cred acestia ca valoreaza viata lor? Chiar nu le-au mai ramas bani pentru o astfel de vesta dupa achizitionarea bicicletei? Nu este cel mai frumos articol vestimentar, insa nici sa fii cules de pe asfalt nu este placut. Pentru ca un autovehicul sa nu te loveasca, trebuie ca soferul acestuia sa te observe din timp. Ajuta-l sa te vada, instaland un far (rolul sau nu este doar acela de a-ti lumina tie calea – iti poate salva viata, mai ales in zona intersectiilor si in cazul depasirilor), un stop si dispozitive fluorescent – reflectorizante (inclusiv pe spitele rotilor). De asemenea, un claxon la momentul potrivit te poate scapa de neplaceri. Probabil ca multi nu vor intelege importanta acestor accesorii pana in momentul in care fie va fi prea tarziu, fie vor experimenta din perspectiva soferului ce inseamna sa te trezesti brusc langa tine cu un biciclist “invizibil”.

In ultima vreme au aparut diferite cazuri in care biciclistii au ales sa se razbune pe soferii care i-au pus in pericol. Imi este greu sa cred ca aceasta abordare va duce la imbunatatirea lucrurilor. Cred ca sunt foarte putini aceia care ar accidenta in mod intentionat un biciclist, asa ca as pleca de la ideea ca cele mai multe incidente s-au produs dintr-o greseala fie a soferului, fie a biciclistului, fie a amandurora. Ce s-ar intampla cu societatea noastra daca toti ar alege sa isi faca dreptate pe cont propriu? Pentru problemele de acest gen exista institutii special create. Daca acestea nu functioneaza asa cum ar trebui, este tot din vina noastra, fie pentru ca nu le-am cerut sa isi faca datoria atunci cand drepturile ne-au fost incalcate, fie pentru ca am trecut cu vederea niste comportamente nepotrivite ale angajatilor acestora, insa nimic nu ne opreste sa aducem o schimbare.

Astfel, cred ca avem nevoie de mai multa toleranta in randul participantilor la trafic. Oricine poate gresi oricand, dar o conduita preventiva combinata cu respectarea legislatiei in vigoare poate ajuta la reducerea numarului de incidente. Cu cat acestea vor fi mai rare, cu atat mai usor vor putea fi dezvoltate proiectele care incurajeaza deplasarea cu bicicleta.

Cu speranta inca vie,

Un biciclist care isi doreste un viitor mai bun



Conecteaza-te pe Facebook sau urmareste-ma pe Twitter!


3 păreri la “Dragi biciclisti

  1. Nishte Tzarani

    Aflandu-ma la volan, pe Calea Dorobantilor, am claxonat si am depasit un biciclist care circul pe prima banda. M-a ajuns din urma la semafor si m-a abordat foarte violent atat verbal cat si fizic. L-am intrebat daca stie prevederile HCL care obliga biciclistii sa circule numai pe pistele special amenajate pentru biciclete, acolo unde acestea exista, cum era si cazul nostru. Mi-a raspuns obraznic ca el circula pe unde pofteste, nu-l poate obliga nimeni pe el sa mearga pe pistele de pe trotuar (care chiar nu erau ocupate cu masini parcate su alte obstacole). Ce-ar fi trebui sa fac, sa-l accidentez cu masina? Bicicleta este VECHICUL, iar conducerea unui vehicul este supusa respectarii unor reguli, de bun simt as zice. Doar pentru ca conduci un vehicul nepoluant si cu gabarit foarte mic, nu inseamna ca poti face ce vrei. Se numeste respect pentru celalalt, care din pacate in Romania lipseste si va mai lipsi inca multi ani?

    1. Victor Adir Autor articol

      Din pacate, din cauza unor astfel de biciclisti intreaga comunitate are de suferit. Intr-adevar, circulatia acestor vehicule este reglementata, insa nu cred ca toti participantii la trafic cunosc prevederile in vigoare. De exemplu, chiar si in randul tinerilor cu permis de conducere pot fi gasiti indivizi care utilizeaza bicicleta atunci cand se afla sub influenta bauturilor alcoolice. Aplicarea sanctiunilor, urmata de mediatizarea periodica a cazurilor, ar putea duce la scaderea numarului de abateri. De asemenea, educatia joaca un rol important, insa acest proces este de lunga durata. Nu cred ca o abordare conflictuala ajuta. Cred ca lucrurile ar fi stat mult mai prost in urma unui accident. Totodata, utilizarea claxonului trebuie facuta in mod corespunzator (mentiune cu caracter general, necunoscand imprejurarile din acest caz).

Comentariile nu sunt permise.