Despre oameni si trafic

Citind articolul lui Cabral, am simtit nevoia sa scriu urmatoarele randuri. In timpul scolii de soferi el spunea ca cel care stie legea stie traficul. In schimb, instructorul sau sustinea ca un sofer trebuie sa experimenteze toate mijloacele de locomotie pentru a-l intelege. In conditii ideale, afirmatia lui Cabral ar fi avut sens, desi nu cred ca este o idee buna sa te astepti ca toti participantii la trafic sa actioneze legal. Din pacate, din ce in ce mai multi soferi isi fac propriile reguli, lucru care duce la haosul pe care il intalnim zilnic pe strazi. Traficul merge prost din cauza celor care nu sunt atenti atunci cand conduc, care nu se incadreaza pe banda de circulatie potrivita, care depasesc coloana de vehicule oprite la semafor, care stationeaza acolo unde este interzis, care blocheaza intersectia si asa mai departe (gasesti aici mai multe abateri). Nu ar trebui sa existe discriminare in functie de mijlocul de locomotie, de marca acestuia sau de notorietatea conducatorului sau. Din cauza nerespectarii unor reguli simple apar destul de multe evenimente neplacute, unele cu consecinte foarte grave. Prin sanctionarea riguroasa a contravenientilor acestia fie isi vor corecta comportamentul, fie vor lua o pauza (datorita sistemului cu puncte de penalizare). Astfel, strazile pot deveni mai sigure si mai libere, ramanand in trafic doar cetatenii civilizati.

Cu ceva timp in urma lansam un apel catre biciclisti, incercand sa atrag atentia asupra importantei cunoasterii si respectarii legislatiei rutiere, la care ar trebui sa se adauge buna intelegere intre participantii la trafic. Am vazut din ce in ce mai multi biciclisti care isi asuma rolul de justitiar, ajungand sa creeze adevarate scandaluri chiar si atunci cand nu au dreptate. De aceea, in lipsa unei educatii rutiere solide, cred ca mutarea pe carosabil a pistelor pentru biciclete poate duce la probleme mult mai mari. Prevederile in vigoare contin informatii clare cu privire la circulatia bicicletelor pe drumurile publice. Astfel, conducatorii de autovehicule ar trebui sa inteleaga ca este in regula sa imparta carosabilul cu biciclistii (acolo unde este cazul), iar acestia din urma ar trebui sa ofere respectul pe care il pretind, tinand mereu seama de legislatia curenta. Cu cateva veri in urma foloseam bicicleta aproape zilnic in deplasarile mele. Am parcurs in acele luni peste 2500 de kilometri, nefiind implicat in nici macar un accident. In toata aceasta perioada am respectat indicatia semaforului, am coborat de pe bicicleta la trecerea pentru pietoni si am purtat vesta reflectorizanta pe timp de noapte (diferenta este majora, chiar daca luminile sunt aprinse). Desigur, au fost si situatii periculoase, insa am considerat ca este in primul rand datoria mea sa fiu atent la drum si sa ma asigur ca sunt observat de ceilalti participanti la trafic. Sincer, lipsa pistelor pentru biciclete nu mi s-a parut la fel de grava ca prezenta haitelor de caini agresivi (am fost nevoit de cateva ori sa cobor de pe bicicleta sau sa imi schimb traseul pentru a nu fi muscat).

Cred ca se petrec aproape zilnic accidente pe fondul unei asigurari necorespunzatoare, insa ajung sa fie mediatizate cu precadere cele in care sunt implicate vehicule pe doua roti, consecintele fiind destul de grave in cazul acestora. Omul este supus greselii, asa ca este mai bine ca un biciclist, scuterist sau motociclist sa ia masurile necesare pentru a fi vazut de catre ceilalti, contribuind in acest mod la evitarea unui eveniment nefericit. De exemplu, un motociclist care nu accelereaza brusc si care merge cu viteza legala este mult mai usor de observat. Cred ca sunt foarte putini aceia care ar accidenta in mod intentionat un alt participant la trafic, asa ca in cazul unor greseli nu ar trebui sa existe reactii violente.

Se discuta cu ceva timp in urma despre lipsa locurilor de parcare. Multi invocau acest motiv atunci cand stationau neregulamentar. Intre timp au fost construite cateva parcari. Probabil ca nu suficiente, insa atunci cand autovehiculele lasate in mijlocul drumului blocheaza o portiune de strada din imediata vecinatate a unei parcari libere ce concluzie putem trage? Daca mentalitatea cetateanului nu se schimba, degeaba apar autostrazi, pasaje si parcari. Vreme de 8 luni am locuit in Anglia. Desi nu toate zonele erau monitorizate video, in toata aceasta perioada nu am vazut decat o singura masina care sa depaseasca pe linia de autobuz coloana de autovehicule specifica traficului la ore de varf. Am fost din nou placut surprins atunci cand m-am aflat in postura de biciclist. Nu erau marcate peste tot piste pentru biciclete, asa ca in unele zone se circula pe carosabil. Conducatorii de autovehicule nu intrau in depasire daca spatiul lateral nu era suficient si nici nu presau in vreun fel biciclistul. Acolo aproape toata lumea purta vesta reflectorizanta, fiind confectionate astfel de elemente inclusiv pentru cai. De aceea, nimeni nu parea sa se supere la intalnirea in zonele rurale cu un calaret aflat pe drumul public. Acesti oameni au inteles ca in alergatura de zi cu zi siguranta ramane pe primul loc, necontand cateva minute castigate uneori cu pretul vietii altcuiva.

Ce credeti? A venit timpul sa fim civilizati? Putem sa ne asumam propriile greseli si sa nu mai pasam raspunderea catre ceilalti?



Conecteaza-te pe Facebook sau urmareste-ma pe Twitter!


O părere la “Despre oameni si trafic

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>