Cum conduc in alt oras?

Pe scurt, respectand regulile de circulatie.

Am hotarat sa scriu aceste randuri dupa ce am vazut reactiile generate de articolul de ieri al Raluxei. Asa cum nu toti posesorii de automobile BMW sunt “cocalari”, nici toti provincialii care vin in Bucuresti nu incurca traficul. Asa cum nu toti consumatorii de seminte murdaresc domeniul public, nici toti bucurestenii care merg in alte orase nu dau peste cap circulatia locala. Totusi, vad cum expunerea repetata la anumite exemple negative ar putea duce la generalizari.

Raluxa a enuntat cateva idei care meritau mai multa atentie, fie pentru ca sunt adevarate, fie pentru ca pot aduce imbunatatiri. Din pacate, acestea s-au pierdut in zgomotul creat in jurul subiectului, asa ca as vrea sa le readuc in discutie.

De aici a pornit totul:

Din cate am inteles, era vorba de o constatare de moment. Practic, in imediata vecinatate se aflau autovehicule din diferite zone. E clar ca numarul acestora, indiferent de judetul sau tara in care au fost inmatriculate, influenteaza circulatia. Luand in calcul aceasta “migratie”, autoritatile pot gasi solutii de imbunatatire a conditiilor din trafic. De exemplu, pentru navetisti ar putea fi amenajate spatii de tipul “Park and ride” la fiecare intrare importanta a Bucurestiului, asa cum urmeaza sa se intample in zona Lacului Straulesti.

Nu cred ca toti bucurestenii conduc in maniera ilustrata in articol, insa vad cum urmatoarele idei ale Raluxei ar putea duce la o schimbare pozitiva:
- plecarea prompta de la semafor (insa numai dupa eliberarea intersectiei)
- sincronizarea cu celelalte masini din coloana (daca nu se incalca prevederile legale, uneori circulandu-se cu o viteza mai mare decat cea permisa), pastrand totodata o distanta corespunzatoare
- respectarea celorlalti participanti la trafic (in masura in care nu se incalca regulile de circulatie)
- acordarea prioritatii de trecere pietonilor care beneficiaza de acest drept (cea de-a doua cauza de producere a accidentelor rutiere din Bucuresti fiind in anul 2012 nerespectarea acestei obligatii)

Spre finalul articolului, Raluxa ofera cateva sfaturi pe care le consider utile chiar si pentru cei care conduc in localitatea de domiciliu. Astfel, soferii ar putea sa invete drumul, sa foloseasca un sistem de navigatie, sa utilizeze transportul in comun sau sa ceara informatii de la alte persoane, insa fara a incomoda circulatia.

Mie imi place foarte mult sa ma plimb cu masina. Dupa ce am obtinut permisul de conducere, l-am intrebat pe domnul instructor ce ar trebui sa fac in continuare. Mi-a spus ca ar fi bine sa acumulez experienta. L-am intrebat ce intelege prin experienta, iar in urma raspunsului primit am hotarat sa conduc in fiecare seara in jur de 50 km pentru a ma acomoda cu infrastructura rutiera din orasul meu. Dupa ce am inceput sa ma simt confortabil la volan, m-am avantat in trafic la ore de varf, iar apoi am marit distanta de deplasare la 100 km si am inceput sa explorez localitatile din jur. Era mult mai ieftina benzina atunci, insa cred ca aceasta metoda ar putea sa ii ajute si acum pe soferii care se stabilesc intr-un oras pe care nu-l cunosc, dar doresc sa-l descopere. De asemenea, inainte de a pleca la drum, aloc cateva momente pentru a-mi planifica mental calatoria. Daca este vorba despre o destinatie noua, prefer sa consult o harta online care include imagini din satelit. Aleg cateva repere intre care ruta este clara si pornesc. Aceasta abordare m-a ajutat de fiecare data sa ajung la destinatie, lucru mult mai usor de realizat atunci cand ai o idee precisa asupra drumului pe care trebuie sa il parcurgi.

In plimbarile mele prin tara am condus de cele mai multe ori automobile inmatriculate in Bucuresti. In ciuda convingerii foarte raspandite ca masinile din alt judet sunt tinta autoritatilor si a soferilor din acea zona, nu am avut niciodata probleme din acest motiv. Acest lucru a fost valabil si in Capitala, primind chiar intelegere si ajutor din partea altor participanti la trafic si a unui domn politist care se aflau in intersectie atunci cand automobilul cu numar de provincie pe care il conduceam s-a oprit din cauza unei defectiuni. Conteaza mai degraba comportamentul soferilor decat numarul de inmatriculare. De aceea, cred ca este foarte importanta respectarea regulilor de circulatie. Sa presupunem ca esti intr-un oras pe care nu-l cunosti si nu te-ai incadrat corespunzator. Decat sa creezi o situatie periculoasa pentru tine si pentru cei din jurul tau, probabil ca este mai bine sa mergi in directia curenta, urmand sa te intorci cu prima ocazie sau sa iti ajustezi traseul. De asemenea, nu cred ca este bine sa preiei de la soferii locali obiceiurile care contravin prevederilor legale, chiar daca intalnesti des aceste abateri. Nu uita ca fiecare sofer este raspunzator pentru actiunile sale.

Prin ce orase ai condus si cum ti s-a parut? Ce crezi ca ar putea fi imbunatatit?



Conecteaza-te pe Facebook sau urmareste-ma pe Twitter!